Potom čo pilot dopravného lietadla vylial kávu sa muselo lietadlo s 326 cestujúcimi vrátiť ponad Atlantický oceán.
Táto nehoda sa môže stať každému, ale v kabíne lietadla môže mať nebezpečné následky. Iba pár kvapiek kávy na nesprávnom mieste spustilo reťazovú reakciu na palube lietadla Condor.
Airbus A330-200 od Thomas Cook Airlines bol objednaný spoločnosťou Condor. Z letiska vo Frankfurte s 326 cestujúcimi na palube letel do cieľa v Cancún v Mexiku. Jumbo jet preletel už viac ako 1000 kilometrov západne od Írska nad Atlantickým oceánom, keď došlo k nehode v kokpite, ktorá sa môže vyskytnúť v každej domácnosti.
Palubný sprievodca poskytol posádke kokpitu kávu. Každodenná udalosť pri lete na dlhé vzdialenosti a potom to prišlo. Namiesto toho, aby pilot odložil svoju kávu do určeného držiaku, položil ju na stredovú konzolu. Keď sa chystal zadať ďalšie navigačné body do palubného počítača, horúci nápoj nechtiac vylial.
K incidentu došlo vo februári, no verejnosť sa o tom dozvedela až po uverejnení vyšetrovacej správy britského úradu pre dopravu. „Veľa z kvapaliny pristálo na lone,“ hovorí bulletin odboru vyšetrovania leteckých nehôd (AAIB). „A malá časť sa vyliala na ACP“ čo znamená ľavý Audio Control Panel. Tu sa zadávajú rádiové frekvencie pre komunikáciu s pozemnými stanicami.
Napriek tomu, že konzola bola rýchlo utretá do sucha, vlhkosť však už dávno prenikla do systému. Systém hlásil poruchu. Piloti sa pokúsili úplne vypnúť jednotku, čo v letovom režime. Medzitým sa AKT zohriala a v kokpite bolo cítiť zápach horenia.
Ako je bežné v letectve, mnoho systémov je navrhnutých dvojmo až trojmo. Takže pre komunikáciu s pevninou a kabínou zostal druhý zvukový ovládací panel na strane druhého pilota.
Piloti siahajú po dýchacích maskách
Situácia sa však stala dramatickejšou, keď sa asi hodinu po incidente druhý zvukový ovládací panel zohrial natoľko, že sa jedno z plastových tlačidiel roztavilo. V dôsledku toho sa posádka rozhodla nepokračovať v lete a letieť späť do Európy. Piloti si nasadili kyslíkové masky a uskutočnili tiesňové volanie prostredníctvom systému digitálneho rádiového prenosu dát.
Z dôvodu mimoriadnych udalostí mali povolenie vyraziť na letisko Shannon v Írsku, kde Airbus bezpečne pristál dve hodiny po návrate. Podľa „Aviation Herald“ museli štyria zo šiestich členov posádky a jeden cestujúci podozriví z otravy dymom navštíviť nemocnicu. Uvádza sa tiež, že dva z troch komunikačných systémov zlyhali. Ostatní cestujúci boli ubytovaní v hoteloch.
Podľa britskej vyšetrovacej správy uverejnenej 11. septembra neboli hrnčeky na kávu do typu tohto lietadla vhodné. Hoci sa do nich zmestili, bolo ich ťažké odstrániť, čo viedlo k ich nesprávnemu odkladaniu na stredovú konzolu.
Zdroje: „Aviation Herald“ a „AAIB Bulletin 9/2019“